پاستيل به دندان رحم نمي کند


 






 
پاستيل ها نوعي آبنبات کوچک و لاستيکي هستند که در انواع مختلفي نظير نوشابه اي يا ميوه اي توليد و به شکل ها و رنگ هاي گوناگوني عرضه مي شوند. اين گروه از خوراکي ها به دليل اينکه از مواد ژلاتينه ساخته مي شوند، داراي کالري هستند. در سال هاي اخير برخي از کارخانه هاي توليد پاستيل، ويتامين C را نيز به محصولات خود افزوده اند. برخي از کارخانه ها هم تلاش کرده اند براي تشويق مصرف کنندگان به خريد پاستيل، مولتي ويتامين ها را نيز به آنها بيفزايند و با تاکيد بر ارزش سلامتي پاستيل هاي خود، جايگاهي در بازار فروش به دست آورند. زيان ديگري که با خوردن پاستيل احتمال اش وجود دارد، پوسيدگي هاي دنداني است چون اين ژلاتين هاي چسبنده به دندان ها مي چسبند و چون کودکان به طور معمول در رعايت بهداشت دهان و دندان کوتاهي مي کنند، پيامد خوردن پاستيل و مسواک نزدن صحيح، پوسيدگي دندان هاي اين گروه است. اگر مي خواهيد پاستيل خريداري کنيد، حتماً از فروشگاه هاي معتبر تهيه کنيد تا گرفتار پاستيل هاي حاوي مواد مخدر نشويد. اين نوع پاستيل ها بيشتر در دست فروشي ها، دکه ها و کيوسک هاي مختلف عرضه مي شوند و حاوي آرسنيک و ناس و مواد شيميايي ديگري است که عوارض بسياري را براي کودکان در پي دارد.
به خاطر داشته باشيد که ژلاتين به آساني در بدن جذب مي شود و حتي به گوارش ساير مواد غذايي از طريق توليد امولسيون کمک مي کند. در ضمن گاهي از آن به عنوان مکمل غذايي در رژيم هاي مخصوص استفاده مي شود. به طور معمول، ژلاتين 80 درصد پروتئين، 13 درصد رطوبت و 2 درصد مواد معدني دارد.
پروتئين هاي ژلاتيني حاوي اسيدهاي آمينه ضروري بوده و براي اينکه ژلاتيني که در توليد ژله و پاستيل استفاده مي شود، کيفيت مناسبي داشته باشد، بايد به خوبي فرآوري شده باشد. کارشناسان بهداشتي، رنگ، تست هاي ميکروبي، قدرت ژل و قوام آن را معيارهاي ارزيابي يک ژلاتين خوب مي دانند.
منبع: روزنامه سلامت ،شماره233